Sunday 11 September 2011

Blogger Minta Nik Aziz Jangan Bertanding PRU Akan Datang?

2 September, pada hari raya keempat, Kelantan mengadakan program pertemuan dengan Blogger dan Facebooker di Balai Islam, Lundang bersama dua tokoh; Dato' Husam Musa dan Saifuddin Nasution.

Aku hadir dan memberi pandangan dalam program tersebut. Padanganku adalah, Tuan Guru perlu round Malaysia dalam Kempen PRU akan datang dalam usaha hendak merampas tampuk pemerintahan Putrajaya. Dengan itu, Tok Guru NIk Abdul Aziz perlu berehat dari bertanding PRU akan datang.

Tidak disangka-sangka, pandangan aku menjadi liputan meluas dalam akhbar Sinar harian Kelantan pada hari ini. Jadi disini, aku ingin menyatakan hujjah pandangan aku seperti berikut;

satu;

Secara peribadi, aku pernah melihat bagaimana masyarakat yang berbilang kaum terlalu sayangkan Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Ramai teman-teman yang tidak beragama Islam pernah menyatakan kepadaku bahawa "Nik Aziz ini bukan manusia biasa, tp dia adalah orang tuhan".

Tuan Guru Nik Aziz mempunyai Aura yang tersendiri yang melebihi aura Anwar Ibrahim. Beliau hadir dalam satu program, orang sudah merasa berpuas hati melihat wajah beliau di atas pentas, waima beliau tidak menyampaikan sebarang ucapan sekalipun.

Aura ini perlu dimanfaatkan oleh Pakatan Rakyat dalam usaha hendak merampas Putrajaya dari rejim UMNO. Caranya adalah, Tuan Guru perlu round Malaysia. Kalau boleh disetiap DUN dan Parlimen yang ditandingi Pakatan Rakyat. Iaitu, tidka tertumpu kepada DUN dan Parlimen yang ditandingi PAS sahaja.

kedua:

Dato Husam menjawab bahawa dalam keadaan Tuan Guru bertanding pun, beliau boleh round Malaysia. Aku agak kurang bersetuju dengan pandangan Dato Husam tersebut, waima aku hormati pandangan terbabit.

alasanku adalah, Tuan Guru Nik Abdul Aziz terlalu tua. Jika kita berbual dengan Tuan Guru, kita akan dapat lihat bahawa tangan tuan Guru pun sudah gementar. Jadi, jika dia round Malaysia pun merupakan satu beban bagi dirinya yang begitu tua, inikan pula ingin fokus sama pada DUN yang dia bertanding.

padaku, dalam keadaan ini, kita mengambil manfaat yang lebih besar berbanding manfaat yang kurang besar.

ketiga :

Dalam forum terbabit, aku mengumpamakan Tuan Guru ini seperti Mahatma GHandi di India, dan Rashid Ghanoushi di Tunisia. KEdua-dua tokoh ini menjadi spritual leader, tanpa mereka bertanding dalam PRU.

Mahatma Ghandi itu merupakan Nik Aziz India, dan rashid Ghanoushi itu umpama Nik Aziz Tunisia jika dilihat dalam kerangka politik di Malaysia pada hari ini. Tok Guru memang tidak mempunyai kepentigan dalam jawatan Menteri Besar, tetapi dalam budaya politik, persepsi adalah satu perkara yang penting. Jadi, mempamerkan beliau tidak mempunyai kepentingan dalam jawatan menteri besar adalah perlu. ekoran itu, beliau akan dilihat setara dengan dua tokoh (ghandi dan Ghanoushi) dalam sejarah peradapan politik di Malaysia akan datang.

Dipetik dari blog - Wan Ji Wan Hussin

0 comments:

Post a Comment

Ikuti Blog Ini

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Walgreens Printable Coupons